Thursday 1 September 2016

Buat benda bodoh. korang pernah tak?

pernah tak korang buat benda yang bodoh dalam hidup korang? semua orang mesti pernah alami situasi yang takleh nak handle, pastu buat ah benda2 bodoh. contohnya cam terjun lombong sebab gaduh ngan boipren girlpren. betoi dak?

aku pernah ah buat benda2 bodoh mase dulu2. dulu je ah, skang dah matang sikit, kehkeh. tapi takde ah sebab putus ngan boipren. mase sekolah tu, agak malas jugak ah nak gi sekolah. tapi aku ni jenis budak baik yang memberontak dalam diam, so malas aku tu takde ah menonjol sangat. aku tak tau ah statement aku ni satu pujian atau hinaan untuk diri sendiri. malas gi sekolah?? nak jadi ape weh? teruknyaaaaa. cam gitu ah kot tanggapan korang kat aku. alaahhhhh, bukan cam yang korang pikirkan pon. takde ah sampai tahap seminggu dua tiga kali je datang. biase la, semua pon camni kan. bukan aku sorang je.

penah dulu aku takde alasan nak bagi kat mak aku sebab aku taknak gi asrama lau tak silap, aku gi dapur ambik cili. aku ramas2 cili tu pastu aku pegang mata. pedih, sakit, tuhan je tau. memang merah, bengkak, panas semua rasa ade ah. ala2 hot n spicy gituuuu. memang giler ah mase tu, kononnya nak buat cam sakit mata ah sebab aku tak pernah kena. memang menyesal jugak buat tapi bile dah buat sekali, terus nak buat lagi. ade la dalam dua tiga kali jugak aku buat pastu aku stop. giler engko, mata tu. buta kang, menyesal tak sudah.

orang cakap kalau nak demam letak bawang putih celah ketiak. aku penah jugak buat, alasan yang same tak nak gi asrama. hahah, memang teruk kan. tapi siesly tak menjadik !melecet ketiak aku wei. pedihhhh. demam tak jugak. terus tak buat dah. sekali jer aku try. orang lain buat menjadik pulak. mungkin sebab niat aku tu over sangat kot, tu yang tak menjadik. kahkah

korang penah tengok orang cakar2 tangan sendiri? konon orang frust bercinta ah. bodoh kan? cederakan diri sendiri sebab orang lain. aku penah buat camto. aku memang bodoh mase tu, rase bodoh yang amat sangat. tapi bukan sebab putus cinta ah aku buat tu. aku sakit ati sangat2 bile orang tuduh aku macam2. mase tu rase nak marah sangat, nak meletop dada ni. rase benci meluat segala rasa lah dok ada dalam ati ni. kebetulan mase tu ade bekas ubat nyamuk, dalam tu ade besi yang letak ubat nyamuk. aku ambik benda tu aku toreh2 kat tangan. mase tu macam tak sedar ape tau, tak rase sakit langsung. macam orang tak sedar, maybe sebab aku terlampau marah kot mase tu. bile dah lega, dah habis nangis semua, aku tengok tangan aku balik. mase tu baru rase sakit, pedih. mase tu baru nangis sebab sakit. tadi nangis sebab nak marah. seminggu aku pakai baju lengan panjang kat umah, takot mak nampak. lau die tau, kompem kena marah free. silap ari bulan, kena tambah lagi ngan mak aku.

tapi bile dah besar ni, otak tak sempit cam zaman budak2 dulu. walaupun aku still jugak ade sifat ketidakmatangan tu, aku harap aku takkan buat lagi keje bodoh cenggini. ntah pape ar, zalimi diri sendiri plak tu. ape la nak jawab kat akhirat nanti. harap korang pon jangan la buat benda2 bodoh camni, tak datangkan untung pon. lain ah lau buat tu dapat duit sejuta. ehhh, cam join peraduan pulak, segmen gores & menang. banyak lagi cara lain yang boleh buat, cara yang lebih bijak. so moral of the story, hargailah diri sendiri, sayangi diri sendiri sebab takkan ade yang akan sayang diri kita selain kita sendiri. takkan ade yang boleh ubah diri kita melainkan kita sendiri yang ubah. ehhhh berapa banyak kali sendiri daaa.

hokayy, daaa.

*psstttt... belom terlambat lagi kan nak ucap selamat hari kemerdekaaan yang ke-59. Merdeka !

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca..